czwartek, 18 października 2018

Weekendowy przystanek w Budapeszcie

Budapeszt jest coraz bardziej popularnym miejscem na weekendową wycieczkę z Polski, jednak nigdy nie było nam do niego po drodze. Postanowiliśmy to zmienić i przy okazji naszej trasy zawitać do miasta uchodzącego za perłę Dunaju.
Do Budapesztu przyjechaliśmy nocnym Flixbusem, którego przystanek końcowy szczęśliwie znajdował się nieopodal campingu, dlatego postanowiliśmy właśnie tam się zatrzymać.

Budapeszt | Budapest | Węgry | Hungary | Parliament | Karabon voyage

Pierwszy spacer i pierwsze wrażenie

Budapeszt nie zrobił najlepszego pierwszego wrażenia – wszechobecne śmieci na chodnikach, zaniedbane przystanki autobusowe, bezdomni śpiący na ulicach i w metrze. Jednak jak tylko znaleźliśmy się w centrum, miasto oczarowało nas swoją panoramą.

Budapeszt | Budapest | Węgry | Hungary | panorama | Karabon voyage

Największe wrażenie zrobiła na nas monumentalna architektura centrum, a także brzeg Dunaju z charakterystycznymi dla Budapesztu budynkami parlamentu, pałacu królewskiego i Baszty Rybackiej. Niektóre z ulic w okolicach centrum miasta przypominały wręcz paryskie aleje.

Budapeszt | Budapest | Węgry | Hungary | Baszta Rybacka | Karabon voyage

Budapeszt | Budapest | Węgry | Hungary | ulica | Karabon voyage

Budapeszt | Budapest | Węgry | Hungary | tramwaj | Karabon voyage

Budapeszt | Budapest | Węgry | Hungary | architektura | Karabon voyageBudapeszt | Budapest | Węgry | Hungary | architektura | Karabon voyage

Budapeszt | Budapest | Węgry | Hungary | architektura | Karabon voyage

Osobliwością Budapesztu jest także kolejka Siklo, którą za równowartość 3,5 zł (wrzesień 2018) można wjechać na Wzgórze Zamkowe. My wybraliśmy wejście pieszo ze względu na długi czas oczekiwania w kolejce, co było dobrą decyzją, ponieważ na trasie pieszej znajduje się kilka punktów widokowych idealnych do uchwycenia panoramy miasta.

Budapeszt | Budapest | Węgry | Hungary | kolejka Siklo | Karabon voyage

Podjęliśmy także próby wejścia do dwóch muzeów, Ola wybrała Węgierską Galerię Narodową, w której wystawiano dzieła Fridy Kahlo. Z tego względu do muzeum prowadziła pokaźnych rozmiarów kolejka, co przesądziło o tym, że zdecydowaliśmy razem pójść w kierunku Muzeum Historii Budapesztu. W wejściu, do którego dotarliśmy nie przyjmowano zapłaty kartą, więc obeszliśmy muzeum dookoła, by udać się do głównego wejścia, gdzie była możliwość zapłaty kartą płatniczą. Niestety przy kasach nikogo nie było, czekaliśmy około 10 minut i stwierdziliśmy, że rezygnujemy z muzeów na rzecz spaceru.

Budapeszt | Budapest | Węgry | Hungary | panorama | Karabon voyage

W każdej nasze wycieczce przeznaczamy sporą cześć czasu na "błądzenie" po mieście. Odkrywanie ciasnych uliczek poza ścisłym centrum, obserwowanie życia mieszkańców siedząc na ławce i picie kawy w miejscach obleganych przez lokalsów to nasze stałe rytuały podróży. Polecamy wszystkim wplatanie do swoich wypraw elementu odkrywania miejsc w mikro skali.

Budapeszt | Budapest | Węgry | Hungary | pomnik| Karabon voyageBudapeszt | Budapest | Węgry | Hungary | mikrosztuka| Karabon voyage

Budapeszt w pigułce - czyli co zwiedzić w Budapeszcie przez weekend

Jeżeli zastanawiacie się jakie ciekawe miejsca skrywa Budapeszt, przygotowaliśmy dla Was zbiór informacji w pigułce.

Co zjeść

Langosz – totalny must eat. Idealny jako większa przekąska, ale z powodzeniem może służyć jako zamiennik obiadu. Langosz to nic innego niż płaski pączek z wybranym dodatkiem na wierzchu, najczęściej jest to śmietana, masło czosnkowe, ser żółty. Langosza można zjeść także na słodko, ale my zdecydowanie wybieramy wytrawną wersję z czosnkiem i serem :D.

Budapeszt | Budapest | Węgry | Hungary | langosz | Karabon voyage

Oprócz tego dla mięsożernych polecamy tradycyjny węgierski gulasz, a dla łasuchów ciasto Dobos.

Budapeszt | Budapest | Węgry | Hungary | gulasz | Karabon voyage

Budapeszt | Budapest | Węgry | Hungary | ciasto Dobos | Karabon voyage

Co zobaczyć

Brzeg Dunaju – Katedra Macieja, Baszta Rybacka, Zamek Królewski, a na drugim brzegu okazały i unikatowy budynek parlamentu charakterystyczny dla panoramy Budapesztu oraz Bazylika św. Stefana.

Budapeszt | Budapest | Węgry | Hungary | bazylika | Karabon voyageBudapeszt | Budapest | Węgry | Hungary | bazylika| Karabon voyage

Oprócz oczywistych punktów polecamy zajrzeć do Hali Targowej, w której znajdziemy mydło i powidło :).

Budapeszt | Budapest | Węgry | Hungary | hala targowa | Karabon voyage

Od charakterystycznej węgierskiej pasty paprykowej do dziwnych breloczków z bobasami.

Budapeszt | Budapest | Węgry | Hungary | hala targowa| Karabon voyage

Co zrobić

Budapeszt dzięki wodom o leczniczych właściwościach jest jedyną europejską stolicą posiadającą tytuł uzdrowiska. Perła Dunaju słynie z licznych łaźni powstałych w czasach tureckich, dlatego postanowiliśmy się popluskać i jednocześnie skorzystać z leczniczych właściwości wód. Głównie ze względu na bliskość do naszego campingu wybraliśmy stosunkowo tanie łaźnie Dandar, a co za tym idzie, również mniej popularne. W łaźniach dostępne są baseny wewnętrzne oraz zewnętrzne o różnych temperaturach (od 20 do 38 stopni Celsjusza), a wszędzie unosi się zapach zgniłego jaja. Ale da się przyzwyczaić ;).